Eräjormat

1. Lentuankoski
  2. Änättikoski
  3. Vuonteenkoski

Nyt on koski/kalareissu Kuhmossa käyty. Ensimmäisenä vuorossa oli Lentuankoski. Oli kaunis kesäpäivä kun veneellä mökiltä lähdettiin. Pari tuntia oltiin mutta kun muuta kuin vähän alle kymmensenttinen ahven ei tullut päätimme lähteä. Kävimme kahvilassa ja sitten keula takaisin kohti mökkiä. Ennenkin ollaan tuolla käyty eikä tämä varmasti ollut viimeinen kerta. Jos ensi kerralla sitten lisää kaloja;)

Seuraavana aamuna päätimme lähteä koskikierrokselle. Ensin kaupungilta vähän eväitä ja luvat kouraan ja sitten kohti Änättikoskea. Muita kalastajia ei ainakaan siellä ylempänä sinä päivänä ollut. Aurinko paistoi ja oli lämmin. Kerttu onnistui kyllä hävittämään kaksi isä Jarin sitomaa perhoa. Ensimmäinen jäi puuhun kiinni ja kun sitä yritettiin sieltä oksalla sitten sohia niin siima katkesi ja perho roikku siinä siiman päässä puussa. No kyllä yritettiin, mutta eihän se alas tullut. Toinen perho jäi pohjaan kiinni ja koko peruke hajosi. Eihän se auttanut kuin tehdä uusi ja jatkaa. Muutama pieni ahven saatiin, mutta ei muuta.

Seuraavaksi suuntasimme Kaarneenkoskelle, jossa grillasimme eväät ja söimme. Kyllä siellä vähän aikaa kalasteltiinkin, mutta enimmäkseen katsoimme laavulla olympialaisten kenttäratsastusta samalla kun söimme.

Vähän alkoi jo hämärtää kun menimme Vuonteenkoskelle. Siellä oli söpö koira jota silittelimme. Oli melkein aika lähteä takaisin mökille saunaan kun Kertulla tärppäsi taimen. Muut olivat kosken toisessa päässä haavin kanssa. Aluksi kukaan ei meinannut kuulla mutta kyllä ne sitten lopulta toivat sen haavin. Se oli kiva lopetus kivalle päivälle.

PS. Kiitos seurasta ja avusta myös Terolle. Kuka se ois muuten irrotellu kaloja koukuista;)